Mat hets

God morgon på er.
 
Jag har legat och tänkt nu här på morgonen medan jag har försökt bli lite piggare från gårdagens afterwork med jobb. 
 
Där ju sån himla fixering vid mat i dagens samhälle. Jag personligen har väl aldrig riktigt brytt mig om vad jag har ätit. Dock så har jag alltid försökt minska mitt socker intag då jag är en sockernarkoman utan dess like.
 
Men, jag har alltid varit väldig väldigt smal och tittar jag på bilder idag från 5 år tillbaka så ser jag att jag var för smal under många tillfällen i mitt liv. Och jag har fått kämpa med vikten, blev jag ledsen så försvann hungern och jag åt inte, jag tappade vikt jätte lätt och det tog mig flera månader att få igen de kilona. Jag kommer ihåg en gång då min morfar gick bort, jag var så ledsen och på 2 veckor hade jag gått ner över 5 kilo, det tog mig mer än ett halv år att återfå dessa kilo.
Kommentarena om att "du måste äta" haglade ofta. Vilket irriterade mig då, för jag hade ingen ätstörning, jag älskade mat. Jag kunde bara inte gå upp i vikt.
 
Efter jag blev 26 så ändrades allt, antagligen mycket för att man hade blivit äldre men också för att jag började träna på ett sätt som jag aldrig gjort förr. Jag hittade en träningsfrom som passade mig, Tapout. Hård träning som gjorde att man fick mer muskler och man åt mer, vilket är helt natruligt  när man tränar.
 
Jag gick upp i vikt och fick mycket mer former. Sen till sist hittade jag den ultimata träningen för mig. Kampsport!
2016 staplade jag in på Trelleborgs budokai för mitt första Kickboxningspass och även Jujutsu fångade mitt intresse som sedan bytades mot Barsiliansk jujutsu. Jag var helt hooked och har inte slutat träna sedan dess. 
 
Med träningen har kroppen blivit starka och även blivit större. Någon som jag vissa dagar kan ha svårt att acceptera då jag i större delen av mitt liv har varit en pinne men tittar jag på bilder då och nu så är nutiden mycket finare att se, mycket mer naturlig.
 
Men med denna träning så måste man äta ordentligt och till min stora irritation så är där många som har åsikter om vad man äter och hur mycket man äter.
 
Senast igår när jag var ute på restaurang med jobb, där jag är den enda som är så pass aktiv, fick man kommentarer som "ska du verkligen äta mer", "hur orkar du äta det" bla bla bla. Och då ska jag tillägga att jag enligt mig själv inte äter så mycket. Jag känner folk som äter betydligt mer än mig. Men nog fan ska man få kommentarer. Men skit i vad jag äter och bry dig om din egen kropp och mat.
 
Nu gäller inte detta alla människor självklart men ohyggligt många är besatta av mat och tittar och noterar vad andra äter. WHO CARES? Så länge jag mår bra ska väl inte ingen annan lägga sig i mina matvanor. Eller?
 
Någon mer som känner igen sig i detta?
 
 
 
Nu
 
Taggar: #matvanor, #träning;

Kommentera inlägget här :